Köpvillkor
Tillämpning och konsumentskydd
De här Allmänna villkoren (”Villkoren”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Ultimate Nordic AS, Industrivägen 1, 171 48 Solna. Organisationsnummer NO910123068 (svenskt momsnummer 502067-8248). För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Dataskyddsförordningen (GDPR) på samtliga köp via denna webbshop.
Upprättande av avtal om köp:
Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av oss via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa Villkor. Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.
Med reservation för fel i lager, om vi inte har varan i lager är vi inte längre bundna av avtalet.
PRISER OCH BETALNING
Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Betalningsvillkor finns angivet i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.
Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.
Vi använder NETS Easy som samarbetspartner för betalning där du enkelt kan välja betalningsmetod mellan kort och faktura. I tillägg finns möjlighet att delbetala ditt köp. Vi erbjuder två betalningsalternativ när du handlar hos oss:
Betalning med Visa / Mastercard
Vid kortbetalning reserveras beloppet på ditt betalningskort fram tills dess att beställningen skickas från oss. Vi använder oss av 3D Secure som är en säkerhetsstandard framtagen av Visa och Mastercard för betalning via internet. Överföringen sker med säker SSL-kryptering. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter när den skickas från butiken till betalningsleverantören. Hos oss är det 100% tryggt att handla.
Easy faktura
AfterPay är en del av Arvato Financial Solutions, en global leverantör av finansiella tjänster och är en del av Bertelsmann SE & Co. KHaA. Du måste ha fyllt 18 år, ha ett svenskt personnummer och vara folkbokförd i Sverige för att kunna utnyttja betalning via faktura. Adressen kan inte vara en boxadress. Genom att välja faktura samtycker du till att Arvato inhämtar kreditupplysningar om dig.
Klarna faktura
Klarna Betala senare ger dig ekonomisk flexibilitet genom att du kan vänta i 30 dagar med att betala fakturan efter att varan har skickats.
Produktinformation
Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller vi oss rätten att häva avtal om köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är vi inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara.
LEVERANSER
Vi skickar alltid varorna så fort vi kan till den adress som du uppgav vid beställningen. Beräknad leveranstid anges i kundvagnen under respektive fraktsätt. Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara. Vi försöker alltid kontakta dig med information vid eventuella leveransförseningar som ligger inom vår påverkan.
I samband med att din order skickas från vårt lager så skickas ett meddelande till angiven e-postadress.
Transportskador:
Vi ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Vi rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och därefter kontaktar oss. Tänk på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada.
Ej uthämtade paket:
Outlösta paket returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande minst 350:-.
ÅNGERRÄTT
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. För att ångerrätten ska gälla måste du kontakta oss inom dessa 14 dagar och i ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar gälla från den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information. Vi tar inte emot returer på graverade produkter, då detta anses vara en specialbeställd produkt.
Du har inte ångerrätt om:
Du har inte ångerrätt om på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas. Detta innebär att ångerrätten inte gäller vid specialbeställda produkter som en graverad kniv som skapas på beställning av kunden.
När du utnyttjar din ångerrätt:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.
Återbetalning vid ångerrätt:
Om du ångrar hela ditt köp återbetalar vi även fraktkostnaden (till dig) och eventuellt andra avgifter. Om du endast ångrar delar av beställningen återbetalar vi summan för de varor som returneras. Du står alltid själv får returfrakten vid utnyttjande av ångerrätt (se mer under returer här nedan).
REKLAMATION
Reklamationsrätt föreligger under tre års tid och gäller ursprungliga fel. Reklamationen måste göras inom skälig tid från att du märkt eller borde märkt felet. Den förutsätter att alla skötselråd följs och normal aktsamhet iakttagits. Normalt slitage gäller inte som reklamation.
För att reklamera en vara:
Kontakta oss via e-post och beskriv utförligt felet på produkten, dokumentera eventuella synliga skador/förändringar med bilder samt inkludera information om ordernummer för reklamerad vara.
Åtgärd vid reklamation:
Vi försöker alltid i första hand reparera en skadad produkt och om det inte är möjligt byter vi till en ny. Om vi inte kan reparera eller byta ut produkten kommer vi att återbetala erlagd köpesumma.
GARANTI
I vissa fall kan en produkt ha en mer generös garanti från tillverkaren än vad reklamationsrätten ger. I dessa fall följer vi alltid den garanti som tillverkaren anger. Se mer information om garantitiden på varje produktsida eller kontakta oss om du undrar över någonting.
RETURER
Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Gäller det en reklamation ber vi dig ta kontakt med oss innan för information gällande returfrakten.
Återbetalningsskyldighet
Vi ska, vid en retur, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan.
Force Majeure
I händelse av omständigheter som står utanför vår skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska vår förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som vi rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.
Personupplysningar
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.
Nets Easy
För att kunna erbjuda dig Nets betalningsmetoder behöver vi dela viss information om dig med Nets. Detta sker endast om du väljer Nets som betalningsmetod. Nets använder informationen för att kunna bedöma om du uppfyller kraven för att kunna använda deras betalningsmetoder. Informationen som används är namn, adress, e-post, telefonnummer, betalningshistorik samt beställningsinformation så som betalningsmetod, frakttyp, beställningsdetaljer och liknande. Användningen av denna information överensstämmer med gällande sekretesslagstiftning och Nets sekretesspolicy.
Övrigt
Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige https://www.arn.se/ eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR) http://ec.europa.eu/odr.